A keresőoptimalizálás (angol rövidítéssel SEO) egy folyamatosan változó folyamat, hiszen a Google kereső is folyamatosan változik. Általában 2-3 havonta van egy-egy nagyobb frissítés, ami teljesen átrendezheti a találati listákat és naponta akár több kis igazítás is történik a Google szóvivői szerint. A SEO szakembereknek ezért állandóan meg kell újítaniuk tudásukat, hogy naprakészen követhessék az aktuális trendeket. De honnan lehet megszerezni ezt a tudást? Mik az aktuális Google keresőoptimalizálási trendek 2019-ben?

keresőoptimalizálás 2019

Vigyázat! A szöveg hemzsegni fog az olyan kifejezésektől, mint a SEO, Domain név, Link építés, stb. Sajnos ez egy ilyen szakma, sok kifejezésre nincs is megfelelő magyar szó. Ha nem érzed magabiztosnak a tudásodat, a cikk alján található egy szótár, lexikon, ahol röviden értelmezem a rövidítéseket, szakmai zsargont. Ha nem akarsz ezzel bajlódni, érdemes igénybe venned keresőoptimalizálás szolgáltatásunkat.

A Google állandóan változik, ezért ami tegnap még jó volt, mára már nem biztos, hogy megállja a helyét. A legfrissebb nagy Google frissítés (Major Update) 2019 március 12-én történt (További részletek az ITE.hu oldalon: 2019 márciusi Google alap-algoritmus frissítés). Rengeteg oldal érezte meg a hatását. Ezenkívül volt már 2019-ben számos kisebb frissítés, amik bizonyos találati listákat alaposan megrángattak.

Hogyan vesszük észre ezeket a Google frissítéseket?

  • Látványosan megnő az organikus forgalom
  • Látványosan csökken az organikus forgalom
  • Olvasgatjuk a szakmai fórumokat és ott valaki megemlíti
  • Figyeljük a Google hivatalos csatornáit
  • Egyéb forrásból (pl. újság cikk) szerzünk tudomást róla

Mint a felsorolásból kiderül, nem kapunk róla hivatalos értesítést, ezért aki komolyan veszi a Google helyezéseit, az folyamatosan figyel, mér, elemez, tájékozódik. Sokan éppen ezért kiszervezik a teljes seo folyamatot, mások (főként nagyobb cégek) komplett csapatokat alkalmaznak főállásban, megint mások maguk próbálnak boldogulni. Szerencsére már több kezdeményezés útnak indult, ahol a nem szakemberek is folyamatos tájékoztatást kapnak az aktualitásokról, így nem kell naponta több órán át a friss híreket böngészniük és eldönteni, melyik érinti őket, melyik nem. Szintén megoldás lehet alkalmi, vagy havi díjas SEO tanácsadó alkalmazása, aki folyamatosan képzi magát és csak a minket érintő változásokról konzultál velünk.

Mik a legnagyobb változások a keresőoptimalizálásban az elmúlt évekhez képest?

  • A domain név szerepe elhanyagolhatóra csökkent. Míg régen elég volt egy jól kulcsszavazott domain név a jó helyezéshez, mára szinte eltűnt a jelentősége. Sokkal fontosabb, hogy a lehető legrövidebb, könnyen megjegyezhető és begépelhető legyen. Lejárt a kora a trükkös domain neveknek, mint pl. a kereso-optimalizalas.hu. Sőt inkább ártalmasak, hiszen nagyon könnyű kihagyni a kötőjelet, így még ha konkrétan a domain nevünket írják be, akkor is a vélhető konkurenciához irányítjuk a potenciális ügyfelet. tehát ha van cégnevünk, legyen az a domain nevünk, ha egyén vállalkozók vagyunk, találjunk ki valami frappáns és megjegyezhető fantázia nevet vállalkozásunknak. Ha ellenőrizni kívánjuk elérhető e a kitalált domain nevünk, itt megtehetjük: http://www.domain.hu/domain/szabad-e/A másik lényeges változás a régebbi módszerekhez képest, hogy a domain név nyelvi verziója fontosabb az adott nyelvterületen. Tehát ha Magyarországon akarunk jó pozíciókat, felejtsük el a keresoptimalizalas.com, .eu és egyéb domain név trükköket, mert több kárt okozunk magunknak, mint hasznot. Itthon mindenki automatikusan a .hu utótagot üti be, megint a konkurenciának adunk potya látogatókat. Akkor van értelme megvenni a többi nyelvi domaint is, ha nem akarjuk hogy a konkurencia lecsaphasson. Ez esetben simán ráirányíthatjuk a fő domainünkre.


Jótanács: mindig az adott nyelvnek megfelelő domain-t regiszráljuk be!

 

  • A mobilos használhatóság fő tényezővé vált. Az emberek többsége már a mobilon keresgél először, majd ha tetszett neki valami, megnézi a nagy gépéről is. Azok a weboldalak, amik nem mobilbarát kivitelűek, a legördöngősebb seo trükkök ellenére is el fognak tűnni a keresőkből.
  • A sebesség és a felhasználói élmény döntő tényezővé vált. Egyre komolyabban életbe lép a 3 mp-es szabály, azaz ha ennyi idő alatt mobilnetről is megnyílik az oldal az helyezés javulást hoz, ha ennél lassabb, szép lassan elkezd romlani a helyezés. Viszont önmagában a sebesség nem elegendő, ha összevissza katyvaszt, trükkösen megírt seo szöveget találnak, esetleg feleslegesen hosszú és érdektelen a 2000 szavas tartalom, amit az ész nélkül alkalmazott ajánlások miatt írattunk meg a létező legolcsóbb szövegíróval. Nem a hossz a lényeg, hanem az, hogy a felhasználók eltöltsenek egy adott időt az oldalon és ha lehet, interakcióba lépjenek. Pl. nyomjanak meg egy gombot, lapozgassák a képeket, nézzenek meg egy videót, stb. A google top5 listán szerepelt már 3 soros szövegem is és 3000 szavas is. Az a lényeg, hogy jól legyen a szöveg strukturálva, legyen élvezetesen megírva, legyen szemre is tetszetős és pont annyi, amennyire a látogató kíváncsi. Nem könnyű így szöveget írni, de nem is lehetetlen.
  • A linkek szerepe megváltozott. Már nem elegendő pár katalógusba beregisztrálni, hanem igen kemény munka valóban hasznos és helyezéseket is módosító linkeket szerezni. Kellenek a katalógus linkek is, főként azok, amelyek relevánsak és van látogatottságuk is, de sokkal értékesebbek a valódi forgalommal rendelkező online magazinok, blogok, hírportálok, szakmai fórumok. Ráadásul nem elég valamit értelmetlen kulcsszavas szöveget bemásolni. Ha valóban értékes linket szeretnénk, a PR cikknek önmagában is értékesnek kell lennie, sőt az a legjobb, ha valamilyen long tail kifejezésre oda kerül a Google találati lista elejére. Idejét múlt a utóbbi időkben divatos PBN linképítés is, ahol régi de már megszűnt weboldalak domain neveinek felhasználásával hoztak létre – általam saláta oldalaknak hívott – link hálózatokat. Ezek előnye a relatíve olcsó link szerzés, viszont komolyabb versenyben ez olyan, mint ha nem is lenne. Abban az esetben van értelmük, ha a konkurenciának még ez sincsen.
  • A találati lista (SERP) alaposan átalakult. Sokkal nagyobb a szerepe a helyi kereséseknek szolgáltatások esetében, sőt sok esetben megjelent a térképes kereső, ezért kiemelten fontos a Google Cégem profil megfelelő használata. A mobilos találati listán már képek is megjelenhetnek sőt egyéb kiegészítő információk is. Azon kívül a találatok is sokkal jobban követik a keresői szokásokat. Ha pl. a tapasztalatok alapján az emberek egy adott témában információt akarnak szerezni, akkor blog típusú tartalom kell. Ha vásárolni akarnak, a webshopok kategóriái kerülnek előre. Ha egy szolgáltatást akarnak igénybe venni, akkor elsősorban a közelben lévő szolgáltatókat fogja megjeleníteni.

Mi a keresőoptimalizálás haszna 2019-ben?

A kérdés jó, de inkább visszakérdezek: Miért akarsz látogatókat a weboldaladra vonzani? Ugyanis ez egy hosszútávon gyümölcsöt hozó munka. Ha valaki azt gondolja a SEO a varázsdoboz, ahová bedob egy érmét és kivesz belőle kettőt, akkor nagyot fog csalódni. A keresőoptimalizálásnak egyetlen célja lehet: Azok az emberek, akik keresnek valamit, minket találjanak meg a konkurencia helyett először és nézzék meg a mi megoldásunkat, ajánlatunkat. Ha a weboldalon nem találnak megoldást, ezért tovább keresnek, az egyáltalán nem a SEO szakember hibája. Viszont ezt a hiányosságot a Google elég jól észreveszi, ennek következtében folyamatos helyezésromlásra készülhetünk fel.

Na jó, de akkor milyen célokat érdemes kitűzni, amiknek haszna is lehet?

  • A PPC-ből (fizetett hirdetések) származó forgalom átterelése organikus (ingyenes) forgalommá. Aki azonnal akar pénzt keresni, az hirdet a Google-n és ez egy jól bevált üzleti modell. A gond akkor kezdődik, amikor a hirdetési árak úgy elszállnak, hogy már nem térül meg a hirdetés ára sem. Ráadásul sokan tudatosan kerülik a hirdetéseket, sokkal jobban bíznak az organikus találatokban. A legjobb módszer a SEO és a PPC együttes használata, ráadásul a tökéletes SEO alaposan csökkentheti a hirdetési kiadásokat.
  • Egyre népszerűbb az Outbund Marketing, azaz a lassan járj, tovább érsz szemlélet. Itt nagy vonalakban arról van szó, hogy minden látogatónak örülünk, hiszen nem tudjuk, 2 év múlva nem lesz e belőle vásárló. A közösségi média mellett a SEO az egyik legjobb megoldás erre a célra. Pl. egy autószerelő bemutathatja az aktuális autómodelleket, így aki az ő információi alapján vette meg az új autót, lehet, hogy hozzá fogja vinni a garancia lejárta után szervizelni. Természetesen a megírt blogbejegyzést is és a weboldalt is jól kell keresőoptimalizálni, de járulékos haszonként ezek a cikkek a fő kulcsszóra (pl. autószerelő) is erősíteni fogják az adott weboldalt.
  • Teljes egészében rábízhatjuk magunkat a keresőoptimalizálásra, mint vevő szerzés. Jómagam (számos ügyfelemmel együtt) ezt a módszert választottam. Nagy előny, hogy nem vagyunk kitéve a konkurencia hullámzásának – aki hirdet az adwordson, az tudja milyen, amikor hirtelen beszabadul valaki maximális licittel -, folyamatosan jönnek a megkeresések, érdeklődések. Az embereknek amúgy is nagyobb a bizalma a természetes találatok iránt, így könnyebben lehet üzletet kötni. A hátránya, hogy sok munkával jár, sokkal többel, mint beállítani egy hirdetést. Minél többen kívánnak az első helyeken lenni, annál több munkával lehet elérni a valóban értékes helyeket, ezért én nem is a helyezéseket szoktam preferálni, hanem a keresőből jövő forgalmat. Ahol olcsó a hirdetés, ma még nem éri meg ennyi pénz és időt belefektetni, de ki tudja holnap mennyibe fog kerülni a hirdetés?

Mennyibe kerül a keresőoptimalizálás 2019-ben?

Megint egy fontos és jó kérdés, mégis megint más kérdeznék. Milyen nehéz megnyerni egy futóversenyt? Nem mindegy, hogy a családi futóversenyről van szó, ami a sarokig tart, vagy az olimpián akarunk elindulni 100 méteren. A válasz az, hogy attól függ, a versenytársak mennyit költöttek arra a helyezésre, ahonnan ki akarjuk őket túrni. Mert a valóságban erről van szó, el akarjuk venni valakinek a helyét a kereső találati listáján. Vannak olyan kulcsszavak, amikre szinte alig van tartalom. Vegyük példának a “keresőoptimalizálás mennyibe kerül”  kifejezést. ha beütjük a google keresőjébe, 15.300 találatot jelez! Azaz ennek a cikknek 15.300 konkurenssel kell megküzdenie ahhoz, hogy netán az első helyre kerüljön erre a kifejezésre. De ha csak simán a “keresőoptimalizálás” kifejezést nézzük, akkor 1.420.000 találat van, ami több, mint százszorosa, azaz sokkal nagyobb a verseny. Viszont a “keresőoptimalizálás tippek” kifejezésre már csak 132 ezer találat van. Így itt könnyebb beszállni a versenybe.

Ugyanakkor egy adott kulcsszónál fontos az is, hogy mennyien keresik. A fő kulcsszóra havi átlagban 2.400 keresés történik, míg a tippek-kel kiegészített “long tail” csak 20 keresést tudhat magának. Ettől aztán nem lettünk okosabbak az árakat tekintve. Azaz, igen. Gyakorlatilag nem lehet előre megmondani mennyi munkába (pénzbe) és egyéb erőforrásba (pl. szövegíró díja, linképítés díja, weboldal technikai munkálatainak ára, stb.) fog kerülni a kitűzött cél elérése, ugyanis nem tudhatjuk előre, a többi konkurensünk mennyit költ és mennyit hajlandó a jövőben költeni arra, hogy megőrizze az elért pozícióit. Én pontosan ezért kerülöm el az olyan megbízásokat, ahol az a fő cél, hogy egy adott kulcsszóra pl. a második helyen legyen az adott weboldal. Amit lehet jósolni, hogy bizonyos munkálatok elvégzése bizonyos eredményekkel fog járni és sok esetben, ha összességében jobbak vagyunk, mint a konkurensek, akkor a helyezéseink is úgy fognak alakulni, ahogyan mi ezt szeretnénk.

Vannak projektek, ahol olyan gyatra a konkurencia, hogy 10-15 órás munkával meg lehet őket előzni – ha nem is az elsődleges kulcsszóra -, de az összes többi hasznos kifejezésre. Ez már érzékelhető a kasszánál is – azaz forintosítható eredmény. Egyik ügyfelem fémiparban dolgozik, és igaz, csak havi 10-20 keresés történik a kiválasztott kulcsszóra, viszont ezek több milliós megbízások lehetnek, tehát neki akár több milliót is megérne a helyezése. Aki nyomott áron értékesít egyedi terméket, ahol a haszon jó esetben pár ezer Ft, de nagy a konkurencia, még az induló seozást sem tudná kitermelni, nemhogy a folyamatos munkát, ami szükséges lenne a top 3-ba kerüléshez.

Summázva, először azt kell meghatározni, mennyi üzleti haszonnal járhat a keresőből érkező látogató rövid távon és mennyi üzleti haszna lehet egy esetleges rendszeres vásárlónak hosszútávon. Az már túlmutat a keresőoptimalizáláson, hogyan lesz a látogatóból valódi vásárló. 

 

seo eszközök 2019

Milyen eszközök nélkülözhetetlenek 2019-ben a keresőoptimalizálásban?

  • Első és legfontosabb, a Google Search Console szolgáltatása. Ez szolgál arra, hogy nyomon követhessük oldalunk teljesítményét, a helyezéseket, beállíthassuk a számunkra legmegfelelőbb preferenciákat, és még számtalan egyéb funkció ami nélkül lehetetlen keresőoptimalizálást végezni. Az eszköz szerencsére ingyenes és bárki számára elérhető csupán egy gmail fiók kell hozzá.
  • A következő eszköz a Google AnalyticsEzzel a szintén ingyenes eszközzel tudjuk mérni weboldalunk valódi forgalmáét, látjuk a felhasználói folyamatokat, és még számtalan fontos adathoz juthatunk hozzá, melyek helyes kiértékelése az első feladat, a jövőbeli feladatok meghatározása érdekében.
  • Weboldalunk technikai oldalát tudjuk ellenőrizni a Google Speed Test segítségével. Az eszköz szintén ingyenes és számos technikai hiányosságra hívhatja fel a figyelmünket. Ezek javítása önmagában jelentős helyezés javulást tud hozni.
  • Kulcsszó kereső a Google Ads segítségével. A keresőkben általában szöveges kifejezésekre keresnek, de nem mindegy, hogy valamire havi 10, vagy havi 1000 keresés érkezik. Bár a szolgáltatás gmail fiókkal ingyenesen is elérhető, itt a pontos eredményekért már elvár egy bizonyos havi költést a google. A kulcsszó találati lista sem a legfelhasználó barátabb, hiszen ezt a fizetett hirdetések beállítására fejlesztették ki. Léteznek még ingyenes és fizetős verziók, melyek az Ads rendszerét használva sokkal könnyebben értelmezhető listákat készítenek.
  • Szükségünk lesz egy jó táblázatkezelőre, ahol összegyűjthetjük az adatokat. Google DriveSzerencsére a Google itt is ad ingyenes megoldást a -hoz kapcsolt táblázatkezelőjével, amit ráadásul másokkal is könnyen megoszthatunk, de alkalmas erre a célra az Excel, vagy az ingyenes Open Office táblázatkezelője.  Persze jobb, ha ezeket az adatokat nem nekünk kell kézzel összefésülnünk, sőt még jobb, ha az időben változásokat is követi a táblázat. Itt is vannak ingyenes, vagy részben ingyenes és fizetős programok.
  • A helyezéseink időbeli alakulását kulcsszó monitorral tudjuk követni. Mi értelme a munkának, ha nem tudjuk milyen eredményekkel jár? A helyezéseket legegyszerűbben úgy tudjuk követni, ha beütjük a Google keresőbe az adott kulcsszót és megnézzük éppen hányadi helyen van. Ez 1-2 kiemelten fontos kulcsszó esetében akár működhet is, de ha több százat kell figyelni (komolyabb oldalak esetén ennyi a minimum), akkor már nem működik. Ráadásul az aktuális találati lista millió tényezőtől függ, nem fogunk pontos értéket kapni, másoknak hányadik helyen jelenik meg, pedig számunkra az a fontosabb, nem az, mi hányadiknak látjuk. Többé kevésbé pontos adatokat ad erre a Search Console, de aki komolyan foglalkozik a kérdéssel az mindenképpen más alternatívát kell keressen.
  • Ellenőriznünk kell, mit lát belőlünk a Google és rajta keresztül a potenciális látogató, amire a legjobb maga a Google kereső. Pár paraméter alkalmazásával meg tudhatjuk mit és hogyan lát belőlünk a Google. Sokszor ez az ellenőrzés már önmagában meg tudja magyarázni miért rosszak a helyezéseink. A legáltalánosabb ilyen paraméter a site:domain.hu ahol természetesen a saját weboldalunk címét kell megadni. Ha pl. csak 5 oldalból áll és 5 blog bejegyzésből, de a Google 130 találatot dob, már tudjuk, hogy valami alaposan el van szúrva. Szintén árulkodó, ha több száz termékünk, vagy blog bejegyzésünk van de csak párat mutat meg a Google. Induló oldalaknál ez még természetes, de 3 hónap után már itt is valami hiba lehet a háttérben.
  • Ki kell elemeznünk és folyamatosan figyelnünk a konkurenciát. Ezt is végezhetjük manuálisan egy táblázatban, de erre is vannak célszoftverek.
  • Fel kell mérnünk és folyamatosan nyomon követni a link profilunkat. Erre a célra a legjobb maga az ingyenes Search Console, de egyrészt sok link esetén már áttekinthetetlen, másrészt időnként lassan frissül.
  • Időnként nem árt egy tartalom és technikai audit, plágium detektor. Ha minden szöveget mi írtunk, akkor elvileg nem fenyeget a veszély, hogy valahonnan másolt szövegek kerültek fel, de ha valakitől átvettük, esetleg kiadtuk alapos ellenőrzés nélkül a munkát, előfordulhat, hogy másolt szövegek kerültek fel, amiket igen komolyan büntet a Google. Ha mi írtuk a szöveget akkor is lehet az amúgy tökéletes helyesírású és stilisztikailag műremek szövegben olyan hiba, ami miatt a Google nem jól értelmezi, emiatt nem éri el a kitűzött célt. Lehetnek az oldalunkon hibás linkek, túl nagy méretű képek, rosszul beállított gombok, stb. Jellemzően egy egyszerű SEO Audit során több száz hiba és figyelmeztetés kerül napvilágra, amelyek kijavítása önmagában látványos helyezésjavulást hoz.

Ahol nem soroltam fel külön megoldást, oda általában különböző szolgáltatás csomagokat érdemes használni. A teljesség igénye nélkül egy pár: SemRush, Ubersuggest, Majestic, Link Assistant, AHrefs és még van belőlük jó pár. Mindenki más megoldásra esküszik, de annyi közös bennük, hogy használatuk havonta több tízezer, esetleg százezer Ft-os kiadással járhat. Még egy indok, ha legalább részlegesen ki akarjuk szervezni a keresőoptimalizálást. A jó szakember maga biztosítja a hátteret, így nem jelentkezik külön kiadás.

Keresőoptimalizálás szótár, lexikon

Mint szinte minden műszaki jellegű szakmában, így a keresőoptimalizálásban is hemzsegnek a rövidítések, angolszász eredetű szakkifejezések, amiket a szakma képviselői szinte észre sem vesznek használat közben, de az egyszerű halandó nem ért. Ezen kívánok segíteni ezzel a magyarázó résszel.

 

SERP – kereső találati oldal – angol betűszó Search Engine Results Page. Általában eltérő mobilon és normál számítógépen. A google találati oldala jellemzően legfelül 4 fizetett hirdetést ad, ez alatt időnként térképes megjelenítés az elérhető vállalkozásokról, majd jönnek az organikus találatok (alapértelmezetten oldalanént 10 db), youtube videók, képek, majd a lap alján újabb 3 fizetett hirdetés. Amikor optimalizálunk, célszerű az összes lehetséges módszert megragadnunk, hiszen ideális esetben 3-4 helyet is el tudunk foglalni az első oldalon.

SEO: Keresőoptimalizálás rövidítése – az angol Search Engine Optimization szavak kezdőbetűiből jött létre. Írásban, szóban is sokkal könnyebb használni, mint a hosszú kifejezést. Bár elvileg a többi kereső motort is tartalmazza, főként az abszolút piacvezető Google rendszereiben elért jó helyezések a célja.

SEM: Keresőmarketing – az angol Search Engine Marketing szavakból alkották. A klasszikus “SEO” mellett, a hirdetések kezelése (google ads, régebben adwords), a youtube, a google cégem, egyéb keresők (pl. Pinterest) tartoznak bele. A célja, hogy minden lehetséges forrásból gyűjtsük a látogatókat, potenciális ügyfeleket.

PPC: Kattintás alapú hirdetés – angol betűszó, a Point Per Click kezdőbeűiből

Organikus lista: Természetes találatok –  A keresőkben meg lehet jelenni fizetett hirdetésként és ingyenesen is. A fizetett hirdetést a PPC-vel, az organikus (ingyenes) megjelenést a SEO segítségével lehet elérni. Az organikus lista összeállításának pontos rendszerét a Google hétpecsétes titokként őrzi, hivatalosan csak annyit árul el, készítsük el a legjobb tartalmat, a legjobb technikai háttérrel és előbb utóbb oda kerelünk.

Organikus forgalom – A google és egyéb keresőkből érkező ingyenes oldal megtekintések

Link: Hivatkozás

Linképítés – Egy weboldalra mutató hivatkozások számának és erejének növelése

Linkerő – Egy adott weboldalról kifelé mutató linkek mérőszáma

PR, Page Rank: – Oldal erősség. Elsősorban a beérkező linkek erejétől függ. Egyes aloldalainknak eltérő az ereje.

DA, Domain Authority – Egy domain név erőssége. A Weboldalunk összességére vonatkozó viszony szám.

GA, Google Analytics – A Googel ingyenes webhely forgalom mérő eszköze. 

SC, Search Console – A Google ingyenes kulcsszó monitorozó és keresési teljesítmény monitorozó eszköze.

Ads, Adwords – Google hirdetési felület.

Blog – Tartalom megosztási forma.

PR Cikk – Linkek gyűjtésére használt tartalom

Domain, domain név –

URL –  Hivatkozás

Horgonyszöveg – Linkek szövegesen látható része

Google index/noindex –  A Google keresőben listázott tartalmak rövid változata

Kulcsszó – egy vagy több szóból álló kifejezés, amit az emberek ténylegesen beütnek a keresőbe.

Long tail – Összetett, vagy többszörösen összetett kulcsszó

Kulcsszavas link – PR cikkeken elhelyezett hivatkozás, ami az általunk megadott kulcsszóra kattintáskor a weboldalunkra vezet.

Brand – Saját márkanevünk

SEO Audit – Felmérés, melyből kiderül, hogy az aktuális állapotban weboldalunk mennyire felel meg a Google iránymutatásainak.

 

 

 

Szólj hozzá!

avatar
  Subscribe  
Visszajelzés