kulcsszó kannaibalizáció

Sokan követik el azt a hibát, hogy átgondolatlanul “gyártják” a tartalmakat, emiatt a Google, vagy más keresőkben nem a szolgáltatásuk, üzleti ajánlatuk jelenik meg, amit értékesíteni szeretnének, hanem egy blog cikk, vagy egyéb információs oldaluk, ami az adott témakört részletesen bemutatja. Viszont itt nem derül ki, milyen megoldás tudnak nyújtani az adott problémára, emiatt nem is érkeznek megkeresések. Végső soron ezzel részben öngólt lőttünk, hiszen lehet, hogy a konkurensünket megelőzzük az adott kulcsszóra, vagy kulcsszavakra, de nálunk csak az információt szerzik be a a keresőből érkező látogatók, majd amikor a megfelelő szolgáltatót keresik, már a konkurenciát választják ki.

A keresőoptimalizálási szakemberek ezt a jelenséget hívják kulcsszó kannibalizációnak.

Persze, szinte mindenkinek az lenne a célja ezzel, hogy 2, esetleg több helyet is elfoglaljanak a keresők találati listájában, de erre igen kicsi az esély. Van rá mód, ha régi, megbízható és nagyon szakmainak számító az oldalunk, rengeteg releváns hivatkozást gyűjtöttünk be az idők folyamán, azaz a Google számára abszolút szaktekintélynek számítunk az adott témakörben. Speciális témákban erre lehet is esélyünk, de ahogyan növekszik a verseny, egyre nehezebb lesz ezt a célt elérnünk.

A Google jelenleg nem teszi elérhetővé, mit gondol az oldalak “erejéről“, ezért csak közvetett módon tudunk következtetni arra, mi lehet a saját weboldalunk, azaz helyesebben a domain-ünk ereje. Az egyik általánosan használt módszer erre a Moz cég által kidolgozott domain authority, röviden DA és page authority, röviden PA. Ezekről egész szakkönyvet lehetne írni, ezért itt és most nem fejtjük ki bővebben, legyen elég az, hogy minél magasabb ez az érték, annál inkább tekint minket hiteles forrásnak a Google. Saját DA/PA értékünket egyszerűen ellenőrizhetjük itt:

WEBLAP ERŐSSÉG FELMÉRÉSE, DA PA CHECKER

Ha a saját értékeinket már tudjuk, érdemes megvizsgálnunk konkurenseinkét is. Magyar viszonylatban a 20-as DA érték már lefogadhatónak számít, ha emellé magas PA érték is járul, jók az esélyeink. De ha konkurenseink 40 DA/50 PA oldalával kell versenyre kelni, akkor felejtsük el azt az álmot, hogy több helyet is elfoglalhatunk a találati lista valódi eredményeket hozó oldalain. És itt konkurensként nem csak az üzleti konkurenseket kell figyelni, hanem minden online blogot, egyéb portált, pl. a wikipédiát is, akik jó helyezéssel bírnak az adott témakörben.

Hogyan kerüljük el a kulcsszó kannibalizációt?

Első feladat a nagyon alapos kulcsszó kutatás, amelynek része a keresési tevékenység meghatározása is. Vannak kulcsszavak, amelyekre rengeteg keresés érkezik, de ezek többsége információs jellegű, így az élre csak blog cikkek, lexikális anyagok, esetleg ingyenes, csináld magad jellegű ismertetők kerülhetnek be. És innen kezdődik a komoly szakmai munka: meg kell határozni, lemondunk ezekről a keresésekről, meg kívánjuk szerezni ezeket az ügyfeleket, “hátha” lesz belőlük valami, vagy tudatos munkával és tudatos stratégiával megoldjuk, hogy információt is adunk és szolgáltatást is, de ezek külön találatként jelenjenek meg a találati listák élén.

Megoldási lehetőségek

  • A meglévő, jó helyezésű blog bejegyzést kicsit átalakítjuk és mintha hirdetés lenne, beleszőjük az üzleti ajánlatunkat. Részsikereket elérhetünk ezzel, de nem lesz minden szempontból kielégítő a megoldás.
  • Levesszük a blog cikket, annak tartalmát részben átköltöztetjük üzleti megoldást kínáló oldalunkra, pl. gyakori kérdések formájában és az eredeti oldalt átirányítjuk erre. Rövid távon működhet, de hosszú távon igen kockázatos megoldás.
  • Szakember segítségével kidolgozunk egy hosszútávú stratégiát és megpróbáljuk minimalizálni a kockázatokat, majd lépésről lépésre megvalósítjuk azt. Ezzel hosszú távon is biztosítjuk az eredményeket és amennyire lehetséges, rövid távon sem veszítünk.

Összegzés

  • Legjobb már a keresőoptimalizálás legelején kidolgozni a hosszútávú stratégiát, így elkerülhetjük a hibákat, például a kulcsszó kannibalizációt.
  • A Google folyamatosan módosítja a szempontokat, amik alapján rangsorolja a weboldalakat, így folyamatos munkára, naprakész tudásra van szükség a megfelelő eredmények elérésére. Tehát nincsen olyan, hogy megvan az első hely, hátradőlhetünk. Képezhetjük magunkat, most már számos ingyenes és fizetős lehetőség létezik erre, vagy megbízhatunk vele szakembert, akár tanácsadóként, akár teljes keresőoptimalizálás kiszervezéssel.
  • A verseny folyamatos, a versenytársak is dolgoznak, ezért folyamatosan kell figyelni őket. Ha valaki például javított a saját szövegén, nekünk is bővíteni, változtatni kell.
  • A linkek okos használatával – belső és külső egyaránt fontos -, számottevően tudunk javítani oldalunk értékein, és ezek a javulások hosszútávon a helyezésekben is megmutatkoznak.

Ha szeretnéd rám bízni keresőoptimalizálási projektjeidet, vagy tanácsadásra lenne szükséged, keress nyugodtan.

 

 

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Visszajelzés
guest
0 hozzászólás
Inline Feedbacks
View all comments