A koronavírus járvány jelenleg a vállalkozások között szedi a legsúlyosabb áldozatait. Nem akarjuk elbagatellizálni az emberi életeket fenyegető veszélyt, de a gazdasági károk már jelenleg is iszonyatosak, ezek hatásai rövid és hosszútávon is felmérhetetlenek. Megpróbáltuk összeszedni azokat a tanácsainkat, ötleteinket, amikkel megpróbálhatunk valamit kezdeni a kialakult helyzettel. A legjobb szerintünk ilyenkor az előre menekülés. Most van idő arra, hogy az eddig halogatott dolgokkal foglalkozzunk, mint például az online jelenlét erősítése. Ez ráadásul a túlélést is jelentheti, ha üzleti lehetőségeink nem szűnnek meg a fizikai korlátozásokkal, hanem át tudunk állni online üzemmódra, esetleg termékeinket kiszállítással is el tudjuk juttatni a vásárlókhoz.

Nézzük a lehetőségeket.

Facebook üzleti oldalak

A fizikai termékeinket árulhatjuk a Facebookon keresztül is, amennyiben a kiszállítást meg tudjuk oldani házon belül, ugyanis a futár szolgálatok várhatóan olyan szinten lesznek túlterhelve, hogy nem fogják bírni a megemelkedett keresletet. Nem kell saját logisztikai cégben gondolkodni, a minta a pizzafutárok, egyéb éttermi kiszállítás, ahol a környékre viszi ki a cég alkalmazottja az összekészített árukat egy kedvezményes díjért.

Ebben az esetben szükségünk lesz egy Facebook oldalra, egy hirdetésre, ami a környékünkön élők számára ad tájékoztatást az új lehetőségekről, a termékeink feltöltésére, ami lehet akár egy lista árakkal, pontos megnevezésekkel, akár kézzel, vagy táblázatból fel is tölthetjük őket a Facebook áruházi rendszerébe. Célszerű naponta kommunikálni, a meglévő vásárlóinkkal, mikor és milyen áruk érkeznek.

Előnyei:

  • Nagyon gyorsan meg lehet valósítani (kb. 5-10 munkaóra)
  • Már azonnal elérhetjük a törzsvásárlóinkat, ha sikerül velük megfelelő formában tudatni a lehetőséget
  • Célzott hirdetésekkel relatíve alacsony kiadásokkal sok embert elérhetünk

Hátrányai:

  • A logisztikai kihívásokon nem segít (számlázás, áruk összekészítése, rendelések nyilvántartása, stb.)
  • Igen sok időt fog elvinni a kapcsolattartás
  • Sok termék, nagy információ igényű termékek esetén nem biztos, hogy a legjobb megoldás

Google Cégem oldal (térképes megjelenés)

Ha van fizikai címünk, akkor ezt a lehetőséget mindenképpen érdemes kihasználni járványtól függetlenül. Rengeteg adatot közölhetünk a meglévő és potenciális ügyfeleinkkel, sőt termékeket is elhelyezhetünk, hirdetéseket indíthatunk, akár egyszerű weboldalt is készíthetünk ajánlatainkról, termékeinkről.

Egy Google fiókra van csupán szükségünk (gmail cím), de a jövőre tekintettel célszerű erre a célra egy külön fiókot létrehozni. Az alap adatok beállítása után egy borítékban kapunk aktiváló kódot, amíg az nem érkezik meg, nem fogunk megjelenni a Google rendszereiben. Amennyiben a cég a megadott fizikai címre van hivatalosan bejelentve, az aktiválás lehetséges telefonon keresztül is, illetve várható, hogy a Google a helyzetre való tekintettel egyszerűsíteni fog az eljáráson.

Előnyei:

  • A Google cégem oldalak keresőoptimalizálhatóak, azaz hirdetés nélkül is el lehet érni az embereket.
  • Naprakész folyamatos információkat közölhetünk
  • Lehetőség van Google hirdetésekre
  • A címünk közelében élők könnyen megtalálhatnak minket
  • Lehetséges direkt termék értékesítés is, bár nem olyan mint egy valódi webáruház

Hátrányai:

  • Lehetséges, hogy heteket kell várni az aktiválásra
  • Jelenleg nem összeköthető raktári, számlázó rendszerekkel
  • Az átadható információk mennyisége korlátozott
  • Sok termék esetén komoly logisztikai és adat kezelési problémák merülhetnek fel.

Saját webáruház, weboldal

Az online kereskedelemé a jövő, ezt halljuk már évek óta. Most elérkezett az a helyzet, ahol a jelen túlélésének egyik záloga, ha van használható online webáruházunk, különösen, ha kötelező lesz a boltokat bezárni. A jelen helyzetet akár egy lehetőségként is felfoghatjuk, hiszen sokak fejében felmerült, hogy “kellene már egy webshop”, de sosem volt rá idő, mindig másra kellett a pénz, mindig halogattuk a megvalósítást.

A megvalósítási lehetőségek száma szerencsére szinte korlátlan, pénztárcánktól és igényeinktől függően számos lehetőség közül választhatunk. Az időtényező az amit nem szabad most figyelmen kívül hagyni! Egy online webáruház rengeteg kihívással szembesít minket, kezdve a készlet kezeléstől, a kiszállítás és fizetési megoldások kiválasztásától, a számlázásig, az adatkezelés megoldásától az árukészlet valóban áttekinthető és felhasználóbarát prezentációjáig. Választhatunk a bérelt megoldások közül, ezekkel kis szakmai hozzáértéssel napok alatt működő webshophoz juthatunk, számos marketing funkció integrációjával. Viszont ebben az esetben sajnos le kell mondanunk az egyediségről. Választhatunk nyílt rendszerekkel készített egyedi megoldást (pl. WordPress+Woocommerce, Prestashop, stb), ami kisebb termékszám esetén egyediséget és szinte korlátlan bővíthetőséget jelenthet a jövőben. Választhatunk teljesen egyedi fejlesztésű rendszereket is, de ez várhatóan zsebbe nyúló megoldás lesz és nincsen garancia arra, hogy az egyedi fejlesztés valóban pont azt tudja amire szükségünk van.

Hogyan döntsünk akkor a lehetőségek közül? 

A válasz igen összetett, ezért egy külön cikkben fogjuk megpróbálni kifejteni, kinek, mikor milyen megoldás lehet a legelőnyösebb.

A bérelhető rendszerekről most nem szólunk, de lássuk mi a helyzet a saját webáruházakkal, weboldalakkal.

Előnyök:

  • Minden a mi tulajdonunk.
  • Szinte korlátlanok a lehetőségek
  • Akár teljes körű logisztikai támogatás a rendelések beérkezésétől a számlázásig, a fizetések kezeléséig.
  • Gyakorlatilag korlátlan mennyiségű információt átadhatunk cégünkről, termékeinkről (képek, leírások, videók, stb.)
  • Kiválóan lehet hirdetni, akár az egyes termékeket is
  • Kitűnően lehet keresőoptimalizálni, amennyiben hosszú távon is szeretnénk meghatározó piaci résztvevők lenni alacsony költségekkel.
  • Teljesen az üzletmenetünkre lehet szabni a megvalósítást.

Hátrányai:

  • Egy jó webáruház igen költséges, mire minden funkció letesztelten működik
  • Minél összetettebb rendszert szeretnénk, annál tovább fog tartani a valódi működés megindulása
  • Minél jobban a saját üzletmenetünkre kívánjuk szabni, annál nehezebben találunk rá megfelelő szakembert.
  • Az online kereskedelem más jellegű gondolkodást kíván, ugyanis itt az emberek sokkal gyorsabban és könnyebben össze tudnak hasonlítani egymással azonos jellegű termékeket, ezért különösen fontosak a jól meghatározott árak, a könnyű kezelhetőség, a látványos és jól áttekinthető termék bemutatók.

 

 

Szólj hozzá!

avatar
  Subscribe  
Visszajelzés